Tuesday 17 April 2012




Entri ke -27

Bahasa Rahsia


Bahasa Rahsia adalah sejenis bahasa yang dicipta untuk tujuan perisikan, pengedaran dadah, narkotik dan sebagainya. Di negara kita pihak polis dan tentera ada menggunakan bahasa rahsia dalam menjalan tugas seharian mereka.






Bahasa Rahsia yang paling saya ingat semasa kecil dahulu dan masih digunakan sehingga sekarang ialah jelingan mata. Jelingan mata yang dilemparkan bukannya jelingan menggoda tetapi jelingan yang membawa satu pengertian khusus iaitu ‘marah’. Kalau mak sudah memberikan jelingan yang tajam maknanya saya telah melakukan kesalahan. Keduanya ialah ‘sepit ketam’. Sepit ketam ini tidak dapat diduga kedatangannya. Maknanya jika mak memberikan ‘sepit ketam’, saya telah melakukan kesalahan dan perlu menerima upahnya.


Walaupun saya bukan anggota perisik  atau polis tetapi sewaktu  di alam persekolahan dahulu saya dan rakan-rakan selalu menggunakan bahasa rahsia. Bahasa yang saya dan rakan-rakan tuturkan tidak difahami oleh orang di sekeliling dan hanya saya dan rakan-rakan sahaja yang mengetahui maknanya. Inilah yang dikatakan bahasa rahsia yang kami reka sendiri untuk mengungkapkan sesuatu yang dianggap peribadi dan tidak mahu diketahui oleh orang lain. Ini antara bahasa rahsia yang kami selalu gunakan semasa kami berkomunikasi antara satu sama lain.(sumber: Apabila Kita Berbahasa. Blogspot)



Dufulifu sefelafalufu cafakapfak bafahafasafa camfamnifi 

Apa yang anda faham dengan ayat ini?

Maksud ayat  yang kami anggap bahasa rahsia ini ialah:

Akulah gadis itu. Selagi aku hidup, aku akan belajar dan terus belajar.

No comments:

Post a Comment