Tuesday 20 March 2012


Entri ke -17

Bahasa tulisan

Arahan dalam bahasa tulisan pula merupakan sesuatu catatan yang melarang atau mengarahkan seseorang melakukan sesuatu. Jika kita lihat, arahan tersebut biasanya dalam bentuk tulisan. 


Contoh arahan melalui tulisan.

Menurut kajian dan tinjauan yang telah dilakukan, bahasa tulisan lebih berkesan daripada bahasa lisan. Kajian menunjukkan bahawa maklumat diperolehi daripada pembacaan adalah sebanyak 10 peratus berbanding dengan maklumat yang diperolehi daripada mendengar, iaitu sebanyak 5 peratus. Dalam satu kajian, Wolff, Marsnik, Tacey dan Nichols (1983) juga mendapati bahawa 52 peratus penekanan pengajaran di dalam kelas untuk kemahiran membaca dan 8 peratus sahaja untuk kemahiran mendengar. Hal ini jelas menunjukkan bahawa membaca lebih penting dan lebih diamalkan oleh setiap individu dalam memperolehi sesuatu maklumat. Oleh sebab itu, arahan dalam bahasa tulisan lebih berkesan daripada arahan dalam bahasa lisan.

Oleh sebab itu sesetengah masyarakat lebih senang memberikan arahan dalam bentuk memo, papan tanda atau surat yang boleh menghalang si penerima arahan melihat reaksi kita yang sebenar kerana jika mereka dapat melihat reaksi kita yang mungkin pada keadaan itu sedang marah, sudah tentu akan mencetuskan suasana yang tidak elok atau mungkin akan menyebabkan pergaduhan. Arahan melalui tulisan juga salah satu unsur kesantunan kerana tidak melibatkan penggunaan nada suara yang tinggi dan bahasa yang kasar kerana mesej yang ingin disampaikan akan ditulis dalam bentuk yang mudah untuk difahami dan ringkas.

No comments:

Post a Comment