Friday 23 March 2012


Entri ke-19

Bahasa Memujuk


Bahasa memujuk ialah bahasa psikologi yang boleh mendatangkan kesan kepada pelanggan, pembeli dan pendengar. Kesan kata-kata pujukan itu tidaklah begitu cepat dan bergantung pada jenis-jenis pelanggan. Bagi pelanggan yang keras kepala, bahasa yang digunakan pastilah yang lebih bersifat emosional, lama dan menggunakan pendekatan yang lebih lembut.



Bahasa memujuk bukan sahaja menarik minat pendengar atau pelanggan tetapi juga berupaya memerangkap mereka. Bahasa memujuk digunakan juga oleh media massa, umpamanya dalam iklan. Sebagai contoh, terdapat iklan yang memaparkan kata-kata yang berbunyi "Tunggu saja kemunculannya pada minggu depan". Penyataan ini tentu saja menimbulkan perasaan ingin tahu pendengar dan mereka akan ternanti-nanti pelancaran sesuatu produk atau perkhidmatan tersebut.


Contohnya:


Bahasa memujuk juga turut digunakan dalam situasi-situasi formal dan tidak formal bagi mempamerkan rasa dan keinginan terhadap sesuatu. Sebagai contoh pujukan seorang anak terhadap ibunya untuk membeli mainan.

Contoh situasi:
Anak: Ibu, Aiman janji dengan ibu yang Aiman tak akan nakal-nakal lagi, rajin pergi sekolah dan dengar cakap ibu. Aiman janji bu!
Ibu  : Betul?macam inilah baru anak ibu.
Anak: Betul...tapi bu, boleh tak kalau hari ini Aiman tak mahu pergi ke sekolah?hanya hari ini sahaja?boleh bu?
Ibu : Oo...patut la mulut tu manis macam gula tadi, ada udang di sebalik batu rupanya.

No comments:

Post a Comment