Sunday 18 March 2012

Entri ke-15

Teguran atau sindiran?


Cuba perhatikan semua jenis teguran yang kita terima…
Perkara yang ingin ditekankan di sini adalah “sindiran”. Hasil daripada pemerhatian terhadap perkara ini, didapati majoriti individu yang menegur kesalahan bukannya menegur tetapi menjatuhkan air muka, ada juga yang sememangnya ingin menegur, tetapi turut menyelitkan unsur sindiran. Tahukah anda sindiran itu lebih tajam daripada marah?. Kurangnya keperihatinan hati orang yang memberi sindiran itu ialah pada keadaan orang yang di sindirkan.  Jika sindiran kita itu adalah sindiran untuk melawak tidak mengapa. tetapi jika ada isu sensitif dan orang itu menyindir, ia akan membuakkan perasaan benci kepada si penyindir danmenyebabkan  perhubungan itu tidak harmoni lagi.

Contoh 1:

Aminah: Amboi! tebalnya mekap, banyak sangat ke bedak di rumah kau Minah?.
Asmah  : Ya?aku rasa tidaklah tebal sangat, sekadar pakai bedak sahaja.
                 Kau hendak menyindir aku ke atau hendak bagi teguran sahaja?
(Sepatutnya menegur secara berhemah contohnya, "kau tak perasan banyak bedak yang kau pakai hari ini di muka?") 

Contoh 2: 

Alan: Wah! semakin gemuk kamu sekarang. Makan berapa kali dalam sehari?
Aziz : Aku tahu badan aku gemuk. Tidak perlulah kamu memerli aku.

(Seeloknya perkataan gemuk ditukarkan kepada bahasa yang lebih sopan iaitu sedikit berisi atau semakin sihat)

Contoh ayat yang dinyatakan di atas menunjukkan cara kita berkomunikasi. Kadang-kadang  komunikasi yang berlaku menggunakan ayat yang tidak sesuai untuk diujarkan disebabkan beberapa faktor yang memungkinkan orang yang mendengar perkara yang kita akan ujarkan berkecil hati. Sebaliknya kita perlu menggunakan bahasa yang santun bagi menggantikan beberapa perkataan yang dianggap sensitif jika bertujuan untuk menegur atau memberi nasihat. 

Jika teguran yang menggunakan ayat yang berbaur sindiran ianya akan menjejaskan komunikasi dan menyebabkan komunikasi tersebut terganggu. Oleh sebab itu kita perlu berhati-hati ketika berkomunikasi dan jikalau perlu selidiklah dahulu latar belakang orang yang ingin ditegur kerana bukan semua manusia yang mampu menerima teguran sebagai nasihat.


Contoh ayat yang menyelitakn unsur sindiran
                            

                                    379990 333847346629602 100000130196945 1572465 1265866620 n Tunggang Motosikal ala superman, Pelajar diperintah Kerja Khidmat Masyarakat 200 Jam

No comments:

Post a Comment